Op onze website kan je met hulp van Kai zoeken door alle pagina's en artikelen.
Nuchtere debutant Wolbert wil meer: ‘Nu doorpakken’
Voor veel spelers is hun eerste officiële interland een moment waar ze jarenlang naartoe leven. Een dag die gepaard gaat met spanning, emoties en slapeloze nachten. Toen Joppe Wolbert vrijdagavond via de app zag dat hij de volgende dag tegen Duitsland zijn officiële debuut voor Oranje zou maken, volgde geen grote uitbarsting van vreugde.
:quality(85):format(webp)/media/3807e706-9845-4e27-a2c7-e16ed408a42c/wv2026_wv2r0829.jpg)
Willem Vernes
‘Ik ben daarin wel vrij nuchter. Ik vind het alleen maar leuk, maar het is niet dat ik helemaal gek werd. Omdat je er natuurlijk ook wel een beetje op voorbereid bent.’
Ook na afloop verraadt weinig dat Wolbert zojuist een mijlpaal in zijn carrière heeft bereikt. Nadat hij zijn hersteldrank heeft opgedronken, praat Wolbert opvallend rustig na over zijn eerste officiële interland.
Begin april stond Wolbert in het shirt van Oranje al eens tegenover België. Dat duel in Waver telde echter niet als officiële interland. Ruim twee maanden later volgde alsnog het moment dat wél de boeken ingaat. Tegen Duitsland maakte hij zaterdag zijn officiële debuut voor Nederland.
:quality(85):format(webp)/media/580e689f-a5db-4cca-960d-e5383fbdbb66/wv2026_wv2r0764.jpg)
Joppe Wolbert sprint weg bij zijn tegenstander. Foto: Willem Vernes
Geen last van zenuwen
Ook op de wedstrijddag bleven de zenuwen beperkt. ‘Vanochtend bij het ontbijt had ik ze wel even’, vertelt Wolbert. ‘Maar als de wedstrijd steeds dichterbij komt, gaat het eigenlijk altijd wel weg. Zeker als je de warming-up hebt gedaan. Dan voel je geen zenuwen meer.’
Die rust was ook zichtbaar in zijn spel. Tegen Duitsland speelde Wolbert een degelijke wedstrijd. Toen de Duitser Hannes Müller de bal van zijn stick liet springen, was Wolbert er als de kippen bij om de bal op te pikken. Ook voorkwam hij met een interceptie dat Duitsland een snelle tegenaanval kon opzetten. ‘Ik heb het verdedigend goed gedaan. En aan de bal ook prima mijn mannetje gestaan, dus ik ben tevreden.’
Toch merkte hij dat het niveau van het internationale hockey anders is dan wat hij gewend is. Niet vanwege de tegenstanders, maar door het speltempo. ‘Dat was wel even wennen. Aan het einde van het derde kwart zat ik hoog in de hartslag. Die jongens blijven maar gaan en dan kun jij niet zeggen: ik niet. Nou ja, dan moet je ook mee blijven gaan.’
:quality(85):format(webp)/media/4de647ed-8b3f-4d15-b40b-9bfbffa9dd28/wv2026_wv2r0778.jpg)
Joppe Wolbert kreeg vrijdagavond te horen dat hij de dag erop zou debuteren. Foto: Willem Vernes
Voor 22ste zijn debuut maken
Familie en vrienden zaten in Rotterdam voor hem op de tribune, maar zijn aandacht bleef bij de wedstrijd. ‘Het is hartstikke leuk dat ze er zijn. Ik wist waar ze zaten, maar ik ben bezig met goed te spelen. Alles daarnaast is mooi, maar heeft geen invloed op mij.’ Pas na afloop was er ruimte om het debuut met zijn naasten te vieren. ‘Met mijn ouders en mijn vrienden is het nu van dit moment genieten. Daarna kijken we wel weer verder.’
Dat vooruitkijken past bij de manier waarop Wolbert zijn debuut beleeft. Zelf had hij niet verwacht dat zijn eerste officiële interland al zo snel zou komen. ‘Ik had misschien gedacht dat ik na het WK zou aansluiten, omdat er dan een aantal spelers misschien zou stoppen. Ik heb wel altijd gezegd dat ik voor mijn 22ste mijn debuut wilde maken, dus dat is gelukt’, lacht Wolbert.
:format(webp)/media/768e6183-8274-4367-bd6b-244a6ee8238e/wv2026_wv2r6659.jpg)
Joppe Wolbert tijdens het Wilhelmus naast Duco Telgenkamp en Tijmen Reyenga. Foto: Willem Vernes
Cadeau uitgepakt
Meerdere malen spreekt hij over zijn debuut als een cadeau. ‘Ik kwam er voor een proefperiode bij’, vertelt hij over begin maart toen hij aansloot bij het ‘grote’ Oranje. ‘En negen weken later mag je dan je officiële debuut maken. Het is eigenlijk een cadeautje dat ik heb uitgepakt.’
Maar het cadeau smaakt naar meer. Hoewel het WK misschien iets te vroeg voor hem komt, staat er deze zomer ook nog een EK voor Jong Oranje op het programma. Toch kijkt Wolbert ook verder vooruit. Hij hoopt vast bij Oranje te zitten. ‘Als je je debuut hebt gemaakt, zit dat erin. Ik weet ook wel dat dat tijd nodig heeft. Alleen: hoe sneller hoe beter. Daar ga ik in ieder geval alles aan doen.’
Zijn eerste interland heeft hij in ieder geval achter de rug. Het voelt voor Wolbert niet als een eindpunt, maar als een begin van iets nieuws. Zoals hij het zelf samenvat: ‘Een droom is uitgekomen. En nu doorpakken.’
:quality(85):format(webp)/media/c407cbcb-f2e4-4e22-b33f-fedcc75ae66a/wv2026_wv1r8682.jpg)
Joppe Wolbert poseert na de wedstrijd met aanvoerder Thierry Brinkman. Foto: Willem Vernes