Op onze website kan je met hulp van Kai zoeken door alle pagina's en artikelen.
Nijmegen wil verder: ‘Volgend jaar voor het kampioenschap’
Bij Nijmegen baalden ze flink dat ze voor het tweede jaar op rij promotie via de play-offs misliepen. Tegelijkertijd zagen ze ook dat Oranje-Rood dit keer (met twee keer 3-1) een maatje te groot was. Twee jaar geleden stelde de club zich al doel dat promotie naar de Hoofdklasse binnen drie jaar gerealiseerd moest worden. Die ambitie staat nog altijd overeind, al beseffen ze dat daarvoor meer nodig is.
:quality(85):format(webp)/media/bc3d7ec5-4c86-4178-97cd-1af302813058/ep203771.jpg)
Foto: Ewout Pahud de Mortanges
De speelsters van Nijmegen zochten zondag na de nederlaag tegen Oranje-Rood snel de kleedkamer op. Eerst een moment samen, voordat ze zich zouden mengen tussen de vele vrienden en familieleden die naar de play-offs waren gekomen. Coach Martin van de Rakt wilde zijn ploeg eerst nog één keer toespreken.
‘Ik heb gezegd dat ik trots ben’, vertelt de trainer. ‘Maar ook dat ze dit gevoel moeten onthouden. Baal hier enorm van, maar zet het om in kracht. Het is het tweede jaar op rij dat we als tweede eindigen en promotie mislopen. Dat doet pijn.’
Niet ons jaar
Aanvoerder Aniek Crum probeerde eerst met trots terug te kijken op het seizoen voordat ze vooruit wil kijken. ‘Ons doel was dit jaar een plek in de top drie en dat is gelukt’, zegt ze. ‘Dat is extra knap als je kijkt naar alle blessures die we hebben gehad.’
:format(webp)/media/40627968-9c86-4866-8364-dcdd954b1eba/ep203773.jpg)
De teleurstelling bij Nijmegen. Foto: Ewout Pahud de Mortanges
Bij Nijmegen ontbrak vrijwel het complete middenveld van vorig seizoen door langdurige blessures. Van de Rakt heeft veel waardering voor de manier waarop zijn ploeg daarmee is omgegaan. ‘Dit was zeker niet ons makkelijkste seizoen. We die blessures ontstond vooral aan de bovenkant van de selectie. Dat we alsnog de play-offs haalden, zegt veel over deze groep.’
De coach ziet dan ook voldoende aanknopingspunten voor de toekomst. ‘De basis voor een volgende stap ligt er. We zijn stabiel geworden als ploeg, maar uiteindelijk koop je daar niets voor als je niet promoveert.’
Het driejarenplan
Zondag ging de blik al voorzichtig richting die volgende stap. Toen Van de Rakt twee jaar geleden begon bij Nijmegen, werd namelijk een duidelijk doel geformuleerd: binnen drie jaar promoveren naar de Hoofdklasse.
:format(webp)/media/94e70f93-5b7c-4ab0-81e3-0d2bd90a0e4c/ep203708.jpg)
Coach Martin van de Rakt. Foto: Ewout Pahud de Mortanges
In de eerste twee seizoenen - de afgelopen twee jaar dus - eindigde Nijmegen beide keren als tweede in de Promotieklasse. In de daaropvolgende play-offs bleek de tegenstander uit de Hoofdklasse telkens te sterk. Vorig seizoen was dat Rotterdam, dit jaar Oranje-Rood.
Om die laatste stap alsnog te zetten, vindt Van de Rakt dat er goed gekeken moet worden naar wat er nodig is om de ambitie waar te maken. ‘Volgens ons plan zou die promotie volgend jaar moeten plaatsvinden. Maar dan moeten we er wel voor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan.’
Opofferingen, voor nul euro
Volgens de coach zijn daarvoor meer opofferingen nodig. ‘Wat je erin stopt, krijg je er ook uit. Dat was dit seizoen uiteindelijk niet voldoende om te promoveren, dus wij moeten gaan kijken hoe wij er nog meer in kunnen steken.’
Dat klinkt eenvoudiger dan het in werkelijkheid is, beseft hij. ‘Deze dames doen dit allemaal voor nul euro. Sommigen werken fulltime, anderen lopen coschappen. Dan is het de vraag hoeveel extra tijd en energie iedereen nog kan investeren. Daar moeten we eerst met elkaar over in gesprek.’
Ondanks de teleurstelling van het mislopen van promotie, wil Crum volgend seizoen maar al te graag alsnog die stap omhoog zetten. ‘Dat ik hier nu voor de tweede keer sta met zo'n rotgevoel, moet juist als motivatie gaan werken’, zegt ze. Daarom is haar doel voor volgend seizoen helder. ‘Dan gaan we voor het kampioenschap. Driemaal is scheepsrecht, zullen we maar zeggen.’
:format(webp)/media/9ba1d7f1-dccd-42ff-8d76-34af18a4e8a7/_ep_3674.jpg)
Blauwe rookwolken boven het complex van Nijmegen. Foto: Ewout Pahud de Mortanges
Reacties (2)
Het is een mooie ambitie, wordt ook wel tijd dat het niveau in het Oosten wat omhoog gaat. Maar het begint bij de jeugd en dat is allemaal wel heel mager kwa niveau. Talenten blijven ook vertrekken naar andere regio’s, zo ook talenten van Nijmegen. Als je wat wil moet je samenwerkingsverbanden aangaan. Nu is het ieder voor zich en blijft het aanmodderen.
Kwaliteit Jeugd in noord en oost is zorgelijk. Ligt niet aan het feit dat er geen talenten zijn. Jeugdopleiding faalt op veel plaatsen. Te veel trainers die weten hoe ze de pionnetjes moeten neerzetten maar onvoldoende aandacht (kunnen) geven aan technische vaardigheden bij jonge kids. Resultaten tellen vaak meer dan ontwikkeling … Zorgelijke ontwikkeling die helaas al jaren gaande is.
Meisjes B speelt landelijk, meisjes C is als eerste geëindigd voor teams als Pinoke, KZ en Rotterdam dus past hier wel enige nuance. Maar feit blijft dat het hockeyniveau in z’n geheel in Oost Nederland achterblijft bij het zuiden en westen
Meisjes A, Jongens A, Jongens B spelen niet op het hoogste niveau en Meisjes B bungelt onderaan in de landelijke klasse. Nijmegen is veruit de grootste club in Oost en ook groter dan menig club in andere regio’s die hoger spelen. Daarom is het belangrijk dat er SAMEN hard gewerkt wordt aan het verbeteren van de jeugdopleidingen.