Op onze website kan je met hulp van Kai zoeken door alle pagina's en artikelen.
Einde Pro League voor Jip Dicke: ‘Het ziet er niet goed uit’
Toen Pien Dicke zaterdag tegen Spanje de 3-1 binnenschoot, vormde ze met haar vingers een hartje. Haar treffer droeg ze op aan haar geblesseerde zus Jip, die vanaf de tribune moest toekijken. Op de training liep Jip Dicke deze week een voetblessure op.
:quality(85):format(webp)/media/706b8b1a-1c5c-4acf-97ba-0263d52c1ec1/jip-dicke-wv.jpg)
Foto: Willem Vernes
‘Het ziet er niet goed uit’, zegt bondscoach Raoul Ehren zaterdagmiddag na de 4-2 overwinning op Spanje. Hij klinkt somber. Daar lijkt ook alle reden toe: in Rotterdam liep Dicke op krukken.
Of het WK in eigen land (15-30 augustus) voor Dicke in gevaar komt, durft Ehren nog niet te zeggen. Zeker is wel dat haar Pro League-seizoen erop zit. ‘Voorlopig zijn we haar kwijt’, zegt hij. ‘Maandag gaat ze naar de specialist. Dan horen we precies hoe het ervoor staat. Het is dus nog even afwachten, maar het is niet iets wat volgende week weer over is. De Pro League gaat ze in ieder geval niet meer spelen. Voor de periode daarna horen we maandag meer.’
:quality(85):format(webp)/media/bad2f25d-1b48-42a6-8a2b-41b9abee804a/ehren-wv.jpg)
Bondscoach Raoul Ehren vond Oranje slordig tegen Spanje. Foto: Willem Vernes
Opnieuw een blessure voor Dicke
Op de training van dinsdag ging het mis, vertelt Ehren. ‘Ze schoot een bal op goal, zonder dat er iemand in de buurt was. Toen voelde ze ineens pijn in haar voet. Ze heeft er nu veel last van. We moeten afwachten wat de orthopeed ervan zegt.’
Opnieuw lijkt een blessure Dicke op een cruciaal moment te treffen. Op de belangrijkste momenten van de afgelopen seizoenen zat het haar bepaald niet mee. Vorig jaar gingen de EHL, de halve finales van de play-offs en het EK al aan haar voorbij door hamstringblessures.
Voor Ehren is het, na de knieblessure van keepster Josine Koning, al de tweede domper in aanloop naar het WK. ‘Alle meiden hopen natuurlijk op een WK-selectie. Dan zit je er niet op te wachten om een paar weken uit de roulatie te zijn. Jip heeft in het verleden al vaker blessures gehad. Ze draaide juist een heel goede tweede seizoenshelft. Dit is heel vervelend voor haar.’
:quality(85):format(webp)/media/6be8053a-e2ea-457c-abba-d4f2fee69b95/wissels-wv.jpg)
De geblesseerden Josine Koning en Pien Dicke, samen met Danique van der Veerdonk, Trijntje Beljaars, Eline Jansen en Daantje de Kruijff. Foto: Willem Vernes
Imke Verstraeten
Opvallend was dat Trijntje Beljaars en Imke Verstraeten zaterdag opnieuw geen speelminuten kregen. Van de 24 internationals in de trainingsgroep zijn zij de enigen die tijdens de eerste drie interlands in Rotterdam nog geen minuut in actie kwamen. ‘Over Trijntje kan ik je alvast vertellen: die speelt morgen’, blikt Ehren vooruit op de return tegen Spanje. ‘Imke speelt morgen niet.’
De 21-jarige Verstraeten, die met Amsterdam landskampioen werd, sloot na de play-offs alsnog aan bij Oranje. Ehren: ‘Ze zit wel bij de groep van 24, maar hoort ook nog bij Jong Oranje. Die hebben op dit moment een break, dus we hebben ervoor gekozen haar deze wedstrijden in Rotterdam niet te laten spelen. Even bewust een korte pauze. Daarna kijken we weer verder.’
Komt Verstraeten volgende week dan wel in actie tijdens de Pro League-duels in Waver tegen België en Australië? ‘Dat zou kunnen. Eerst gaan we kijken hoe we deze periode doorkomen. Soms denken we: het is goed dat ze even bij ons aansluit. Op een ander moment denken we: ze heeft nog een paar speelsters voor zich, dus kan ze beter bij Jong Oranje aansluiten. Zolang die mogelijkheid er is, wisselen we dat af.’
Over haar ontwikkeling zegt Ehren in ieder geval positief te zijn. ‘Ze ontwikkelt zich heel goed en is weer een paar stappen verder dan vorig seizoen. Dat is mooi om te zien. Als ze het WK niet speelt, kan ze natuurlijk het EK met Jong Oranje spelen. Daarin is nog geen keuze gemaakt. Ze gaat deze zomer in ieder geval een groot toernooi spelen.’
:quality(85):format(webp)/media/de6cbf46-ff82-4ff8-ab39-dbff33fa37a8/oranjedames-wv.jpg)
Oranje won zaterdag met 4-2 van Spanje. Foto: Willem Vernes
Tegen Spanje koos Ehren opnieuw vooral voor zijn meest ervaren internationals. Ook in de eerste ontmoeting met Ierland (7-0), vorige week zaterdag, gaf hij speelminuten aan grotendeels diezelfde groep. Minder ervaren speelsters als Daantje de Kruijff, Eline Jansen en Danique van der Veerdonk kwamen alleen in actie tijdens de tweede confrontatie met Ierland (4-0), vorige week zondag.
Ehren: ‘Danique heeft het vorig jaar heel goed gedaan op het EK. Ze heeft bij ons alleen maar goede wedstrijden gespeeld. Voor Daantje en Eline geldt hetzelfde: de concurrentie is enorm. We hebben veel goede speelsters die we de komende wedstrijden allemaal aan het werk willen zien.’
‘Er zijn altijd nog knopen door te hakken’
Ehren benadrukt dat ook de minder ervaren internationals de komende tijd hun kans krijgen. ‘We spelen zes wedstrijden in negen dagen, nota bene in deze temperaturen. Dan heb je iedereen hard nodig. We krijgen nog twee keer Australië, twee keer België en nog één keer Spanje. We willen de Pro League winnen en ons plaatsen voor de Olympische Spelen. Het liefst blijven we ook een beetje heel en gaan we nog fris de vakantie in, zonder aan het infuus te moeten.’
De strijd om een plekje in de WK-selectie ligt nog altijd open, wil Ehren maar zeggen. ‘Er zijn altijd nog knopen door te hakken. Het is zeker niet zo dat de selectie al vaststaat. Nu ligt de focus vooral op een goede Pro League. Daarna gaan we twee weken met vakantie. Vervolgens volgt er nog een trainingsblok. Natuurlijk staan sommige speelsters minder ter discussie dan andere, maar dat is logisch.’
:quality(85):format(webp)/media/a4d943af-8853-4061-b728-fe68b348e62f/ehren-wv-2.jpg)
Bondscoach Raoul Ehren. Foto: Willem Vernes
Te veel corners weggegeven
Aan de 4-2 overwinning op Spanje houdt Ehren gemengde gevoelens over. In de verzengende hitte nam Oranje met twee snelle treffers al vroeg afstand, maar in het derde kwart liet het Spanje toch terug in de wedstrijd komen via een tegengoal uit een strafcorner.
‘Spanje is best een gekke ploeg. Tegen Ierland hebben ze het heel lastig, maar tegen ons vinden ze het heerlijk om te spelen. Met al die kleine acties en overtredinkjes halen ze het ritme uit de wedstrijd. Spanje is niet voor niets de nummer vijf van de wereld.’
Oranje haalde volgens Ehren niet het gebruikelijke niveau. ‘We maakten meer technische fouten dan normaal, wonnen te weinig ballen en creëerden daardoor ook minder. Uiteindelijk krijgen we zes strafcorners tegen. We hebben niet langs de kant staan zweten dat we de wedstrijd nog uit handen zouden geven. Maar we mogen wel van onszelf verwachten dat we het beter doen dan dit.’